Vegakalandok Magyarországon

Köleses tönkölybúzakolbász, vega tepertőkrém, gabonafasírt… Húsimádók számára szentségtörésként hangzó szavak. Mégis, ha valaki nem szeretne lemondani a húsevő korában megtapasztalt ízekről, akkor léteznek vega alternatívák.

Vegetáriánus étkezésnek több fajtája ismert, attól függően, hogy mit hagyjunk el az étkezésből. Személyes tapasztalatomból javaslom,  ne csak elhagyjuk a húst, hanem törekedjünk arra, hogy más ízeket is ismerjünk meg.

Új ízek nyomában

Érdemes az eddigi zöldség és gabona repertoárt kibővíteni. A hagyományos magyar fűszerek (bors, paprika, kömény, vöröshagyma, fokhagyma) mellett számos kevésbé ismert vagy elfeledett fűszerrel bolondíthatjuk meg ételeinket. Még nem beszéltünk a mediterrán vagy közel-keleti vagy éppen indiai konyhák nyújtotta ízvarázsról. Szójával óvatosan bánjunk, fehérjebevitelt pótolhatjuk, ha ovo/laktovegák vagyunk tojással/tejtermékkel pótolhatjuk ezt, ha pedig ezekről az örömökről is lemondunk, maradnak a hüvelyesek, annyiféle verzió van belőlük, hogy biztos mindennapra jut egy-egy újabb.

Piacok és helyi termékek

Másik fontos szempont, nem mindegy honnan származó zöldséget, gabonát fogyasztunk: a nagyüzemi gazdálkodásból származót vagy számos bio piacról vagy megbízható helyi termelőtől származót. Szintén nem mindegy, hogy mennyire feldolgozott, mennyi hozzáadott anyagokat tartalmaz az elfogyasztott táplálékunk, minél tisztább, egyszerűbb/ kevésbé feldolgozott, annál egészségesebb.

A vegetáriánus étkezésnek számtalan előnye köztudott: csökkenti a cukorbetegség, szív- és érrendszeri betegség, magas vérnyomás kialakulásának esélyét. Azonban veszélyeket is rejthet. Fontoljuk meg terhesség, szoptatás idején vagy éppen gyerekeknél, bár vannak gyerekek, akik valahogy ösztönösen nem vonzódnak a húshoz és még az sem biztos, hogy vega szülőknek vega gyerekeik lesznek.

Amikor 15 évvel ezelőtt lakto-vegetáriánus lettem, még közel sem volt ekkora választék éttermekben és hotelekben. Legtöbb esetben a klasszikusok közül választhattam rántott sajt, rántott gomba és camembert, persze párolt zöldséggel. Nyilván ez nem igazán ösztönözte a vegákat a vendéglátásban való étkezésre. Persze léteztek kincsként emlegetett helyek főleg a fővárosban és vidéki nagyvárosokban.

Aztán ahogy változtak az idők, és a természetes, kezeletlen ételek iránti igény is nőtt, sokat fejlődött ez a terület is országszerte és nemcsak ökofalvakban, indiai éttermekben vagy éppen vegetáriánus vendéglőben juthatunk hozzá vegetáriánus falatokhoz. Országszerte pozítiv tapasztalatokról számolhatunk be, hiszen a szállodák és éttermek többsége gondol a „másképp táplálkozókra", akik igazi kulináris élvezettel is gazdagabbak lehetnek pihenésük során.

Paleo diétás, böjti csomagokon túl akár még bio alapanyagokból készült fogásokkal is találkozhatunk az étlapon, igaz még kevés helyen.

Sőt a Dél-Dunántúlon, a Mecsekben ehető vadnövényekből készült ételeket is megkóstolhatunk.

Bátorításképpen ízelítőül összegyűjtöttünk a hotelek étlapján fellelhetőkből, melyeket itt gyűjtöttünk össze:

Miskolc-Lillafüreden a Hotel Tókert Szálloda és Étteremben:

Csőben sült spárga steak burgonyával

Kecskesajttal felfüstölt grill zöldségek

 

Debrecenben Hotel Líceumban:

Krémes rizottó, grillezett spárgával, csiperkegombával és buggyantott tojással   
Gyömbéres parajos kuszkusz, grillezett halloumi sajttal, lime capribogyó vinegrettel 
Árpagyöngy rizottó konfitált paradicsommal, articsókával, cannellini bab capppuccinóval
 

Balatonfüreden Flamingó Wellness- és Konferencia Hotelben:

Római tészta parmezán sajttal                                                                                                     

Grillezett kecskesajt aszalt paradicsommal                                                                                 

 

Zsámbékon Szépia Bio&Art Hotelben:

Fűszeres fetával töltött gombafejek rántva, burgonyapürével

Ezenkívül bio alapanyagokból készült fogások is szerepelnek az étlapon.