Szaunavilág

Ha wellness utazás vagy nap mellett dönt, feltétlenül próbálja ki az egyre változatosabb szaunákat! Már nemcsak hotelekben vagy fürdőkben, hanem day spa-kban vagy színvonalasabb fitness és wellness klubokban is elérhetőek. Nemcsak segíti megőrizni egészségét, hanem relaxál is.
Az egészégért tenni is kell! A választásban segítünk, amikor bemutatjuk az itthon leggyakrabban előfordulókat és az ehhez kapcsolódó eseményeket.
TIPP!  A szaunázás erősíti  szervezetet és hatásos a vírusokkal szemben is - Kósa Éva belgyógyász beszél a szaunázás előnyeiről itt >>
 
Szaunafajták ( a teljesség igénye nélkül)
 
Aromaszauna: A 50ºC-os hőmérséklet mellett különböző illatok segítik az ellazulást és a méregtelenítést.
Bioszauna: A 40-50°C-os hőmérséklet kellemes klímát teremt, amely nem megterhelő a test számára és gyakran különböző éterikus esszenciákkal vegyítik. A különböző színjátékok lazítóan vagy élénkítően hatnak.
Finn szauna: Magas hőmérsékletű szauna (80-100°C) kb. 10%-os páratartalommal. A szaunát követő szabadban történő lehűlés, hideg vizes medencében történő megmártózás és hideg öntetek által felélénkül a vérkeringés és erősödik az immunrendszer.
Frigidárium: Hideg levegőjű helyiség, mely a forró szauna utáni lehűlést segíti. Kapcsolódhat hozzá hideg zuhany vagy hideg vízbe való merülés. Ilyenkor megszűnik az izzadás, bőr pórusai záródnak, felfrissül a szervezet. A hagyományos fürdőkultúrából ered, és ma újra reneszánszát éli.
Gőzfürdő: A finn szaunától leginkább a magas páratartalomban és ezért alacsonyabb hőmérsékletben ( 40-50°C) tér el. Már a rómaiak , törökök (Hamam), arabok (rasul) is ismerték és népszerűek voltak. A római fürdőkultúrában hűvösebb és melegebb helyiségek váltották egymást: caldarium, danárium, tepidárium, laconium, frigidarium.
A  hamam tulajdonképpen nemcsak gőzfürdőt jelentett, hanem egy szertartássorozatot, melynek során a test felhevült, majd következett a ledörzsölés és szappanos masszázs és végül a pihenő. A muszlim országokban a férfiak és nők egymástól elkülönítve használták és használják. Hamam ma Magyarországon is többfelé elérhető. Rasul, araboknál népszerű iszapfürdő, iszappal kenik be az egész testet és gőzfürdőbe pedig gyógynövényes gőt engednek.
Hang-, fényterápiás szaunák: Különböző hangokkal/ zenékkel elősegíthető a relaxáció. Viszont minden színnek meg van  fény gyógyító ereje abban rejlik, hogy általa a szervezet képes saját öngyógyító erőit aktivizálni. Minden színnek megvan a maga biológiai hatása, a különböző színek más és más hatást gyakorolnak szervezetünkre, hangulatunkra.
Infraszauna: Javallott annak, akinek túl forró a finn szauna és túl gőzös a gőzfürdő. Jóval alacsonyabban működik, ezért nem terheli meg a szervezetet. Az infraszaunákban lévő fűtőpanelek infrasugarakat állítanak elő, így nem a levegőt melegítik fel, hanem közvetlenül behatolnak a bőr alá, majd átadják energiájukat a szöveteknek. Ennek a működési elvnek köszönhető, hogy jóval alacsonyabb (45-60 fok) hőmérsékleten is alaposan megizzasztják a használóját.
Kaldárium: A kaldárium a klasszikus római fürdőkben használt berendezések egyike, amely forró vizes fürdőhelységet, esetleg izzasztókamrát jelent. Az általában csempével vagy márvánnyal kirakott kaldáriumban való tartózkodás átlagosan 30 - 40 percig tart, és az alacsony hőmérsékletnek (40-50°C) továbbá a levegő páratartalmának (70-100%) köszönhetően kevésbé megerőltető a szervezet számára, mint a szauna. Részleges fürdőterápia esetén a vízgőzt célzottan irányítják bizonyos testrészekre.
Laconium: Száraz, fűtött kerámiahelyiség, viszont alacsony páratartalmú (51-20%) és alacsonyabb hőmérsékletű, mint a finn szauna. Gyakran fény-, hang és aroma effektusok egészíthetik ki.
Tepidárium: A hideg és a forró fürdők közötti regeneráló helyiségnek számít, a hőmérséklete 28-37°C közötti. Kerámiahelyiség, nemcsak körpadok, hanem átmelegített fekvő kőágyak is megtalálhatóak. Hangulatát váltakozó fényekkel szokták fokozni vagy gyógyító illatok befúvása segítheti az ellazulást. A tepidáriumot azok a betegek is használhatják, akiknek a szaunázást nem javasolják. A benntartózkodás ideje nincs behatárolva, de minimum fél órát érdemes melegedni. 
A római időkben előkészületi helyiségnek számított, „tabuli" kővel rakták ki a tepidárium falát. A meleg hatására a faszénből kibocsátott gáz áthatolt a kőzeten, és jó hatással volt a szervezetre. 
 
Szaunázás fő hatásai a szervezetre
 
1. Méregtelenítés 
2. Erősíti az immunrendszert, ezért kivált téli időszakban ajánlott a rendszeres szaunázás. 
3. Izom-és ízületi fájdalmak rövid távú enyhülése.
4. Tisztább, puhább bőr
5. Javuló ízületi mobilitás 
6. Stresszoldó, nyugtató hatású.
 
Jótanácsok szaunázáshoz
 
Javasolt tartózkodási idő: 15 perc, bár ez egyén és állapotfüggő.
3-4 alkalmat többet semmiképp se  tartózkodjunk egy nap a szaunában. A gyakorlott szaunázók akár 5x is, de ennél többet már nekik sem ajánlanánk. Úgy már az egészség megőrzéshez semmi köze és veszélyeztetik vele ionháztartásukat.
Egészséges személy akár heti 3-4-szer is szaunázhat. A mindennapos szaunázást nem javasoljuk.
Viszont tilos a szaunázás az alábbi betegségekben szenvedőknek:
Lázasan, fertőző betegségben, friss műtét után, izom-, ízületi és tüdőgyulladásban szenvedőknél, súlyos magas vérnyomásos, keringési zavarokkal küszködőknek és vese-, és szívbetegeknek sem javallott. Akik még sosem szaunáztak 60 év felett kizárólag előzetes orvosi kivizsgálást követően javasoljuk a szaunázást elkezdeni!
Éhesen vagy teli hassal? se éhesen se teli hassal ne menjünk szaunába, nehogy rosszul legyünk. Mindenképpen 1-2 órával előtte együnk. Ha éhgyomorral szaunázunk, vérnyomásunk és vércukrunk leeshet és szédüléshez akár ájuláshoz is vezethet. 
Szaunázás előtt feltétlenül igyunk sokat, viszont utána akár gyümölcslevet káliumpótlás végett.
Kerülendő: alkohol és izgató szerek használata legalább 2 órával szaunázás előtt és után 
Terheseknek nem ajánlott a szaunázás, mivel a magzat nem tudja leadni a hőt és fennáll a vetélés vagy koraszülés kockázata!
Gyerekeknek 12 éves kor alatt nem javasoljuk a szaunázást. 12 év feletti max.5-8 perccel elkezdhetik a szaunázást.
Feltétlenül masszázs és kozmetikai kezelések előtt szaunázzunk. Könnyebb dolguk lesz a kezelőknek, mivel az izomzat lazább lesz és bőr felpuhul.