A hosszú élet titka: a lazítás

A stressz mindennapi életünk velejárója, így fontos lenne, ha a gyógyszereken kívül más módszerekkel is tudjuk oldani. Hosszantartó stresszhelyzet után jönnek a pszichés tünetek, amelyek gyakran testi panaszokkal is járnak előbb-utóbb. Ergo: lazítsunk!

 A tartós stressz hosszú távon fáradékonyságot, megbetegedésekre való hajlamot, türelmetlenséget és belső feszültségeket, teljesítményromlást, szorongást illetve alvászavarokat okoz.

Stresszmentesítést többféle módon is elérhetjük

Illóolajok, aromaterápia: sokoldalú felhasználása már közismert, akár egy aromaterápiás masszázs vagy egy kádfürdő ellazít, megnyugtat, ezek a kezelések ma már számos wellness hotelben, spa-ban vagy éppen fürdőben elérhetőek. Kifejezetten nyugtató hatású illóolajok a levendula, citromfű.
 
Floating- a súlytalan lebegés: Már Magyarországon is elérhető, kipróbálható, egyedi módszer. Különleges hang- és fényszigetelt szobában, testhőmérsékletű, sűrű ásványi sós, 30 cm mély vízben való lebegés. A tökéletes súlytalanság állapotában befelé figyelünk, ez a mély relaxáció csökkenti a stresszt, fokozza az erőnlétet.
 
A sort lehet folytatni a mozgással, kelet mozgásformákkal, ezekből is bőven válogathatunk wellness utazásaink során. Az úti csomagba ne feledjünk egy jó könyvet is becsomagolni!
 
Ha még sem szánjuk rá magunkat utazásra, akkor jónéhány házi módszer is rendelkezésünkre áll.

Viszont ha a stressztűrőképességünket is növelni szeretnénk, akkor főleg javallottak a különböző relaxációs módszerek, melyeket szabadságunk alatt is elsajátíthatunk.

Mi a relaxáció? Maga a szó ellazulást jelent, a legtöbb relaxációs módszer elsősorban az izmok ellazítására fókuszál. Vizsgálatok szerint ilyenkor csupa pozitív változás jelentkezik testünkben. Relaxáció során olyan tudatállapotba kerülünk, amilyen például az alvás és ébrenlét határán fordul elő. A relaxáció a stressz leghatékonyabb, természetes ellenszere, mérések szerint 20 perc relaxálás körülbelül annyi stresszt vezet le szervezetünkből, mint 3-4 óra alvás!

TIPP!  Három egyszerű technika a stressz ellen

Legismertebb módszerek

Autogén tréning
 
Az autogén tréninget a XX. század elején egy Johann Schulz (1884 – 1970)  pszichiáter fejlesztette ki. A tréning az autoszuggesztió módszerén alapul. Egyszerű gyakorlatok végzése segítségével ülő illetve fekvő helyzetben bizonyos formulákra vagy testrészekre koncentrálva az ellazulás mély állapota érhető el. Egyszerű, sablonszerű mondatok ismételgetésével célzottan szólítjuk meg szerveinket és ezek funkcióit. („A bal lábam meleg és nehézzé vált……"). Az autogén tréning végzése főképpen idegi eredetű zavarok, összpontosítási nehézségek és alvási zavarok kezelésére ajánlott. Tartós eredmény kizárólag rendszeres gyakorlatvégzéssel érhető el, de a tréning alkalmankénti rövid végzése is pihentető hatást nyújthat.

Meditáció
 
Meditálás közben az ember saját magába merül el, ezáltal megszabadul a külső és belső feszültségektől. A koncentrált szellemi összpontosítás állapota a szellemi erő felszabadítását eredményezi. Számos meditációs gyakorlat létezik, amelyek végzése közben általában egy gondolatra, szóra vagy akár tárgyra összpontosítunk. A meditáció alapja eredetileg az isteni utáni spirituális keresés, amiért a meditáció sok vallás esetében nagy jelentősséggel bír.
 
Ez is érdekes lehet:
 
A krónikus fejfájás kezelésére egyes alternatív gyógymódok is hasznosak lehetnek. Itt találtunk róla cikket: Alternatív gyógymódok a migrén kezelésére >>

Szauna, mint stresszoldás >>