Irány a természet zord öle

Persze jó télen a szobában ülni és süteményezni, forró csokizni, de egyrészt minden megunható, másrészt, ha nem akarunk barnamedveként előbújni tavasszal, ideje a tettek mezejére lépni.

Mozogni szinte mindenhol lehet, így van, akinek a téli sportot egy panelházi szánkódomb jelenti, ami remek kezdet, de van más is.
Hazánknak körülbelül 20%-a erdő, 68%-a síkság, 15% dombság, 16% középhegység: mondhatni változatos környezet, amit megtámogat 10 nemzeti park és 3 nagy tavunk is. Síkságon futni, gyalogolni, lovagolni, hegyekben, erdőkben túrázni, szánkózni is remek móka. De a tél két igazi slágere a nordic walking és még téliesítettebb társa, a nordic cruising.

Túrázás - minden alapja

Télen ugyancsak jó program a túrázás, akár teljesítménytúra, akár egy jó kiadós kirándulás formájában. Amire feltétlenül ügyelni kell, hogy legyen a fejünkön sapka, a lábunkon vízhatlan bakancs vagy csizma, és lehetőleg könnyű öltözéket viseljünk, de azt rétegesen. A polár holmik erre tökéletesen alkalmasak, főleg, mert jól is szellőznek. Vigyünk fejlámpát, mert már 4-kor ránk sötétedhet, és tervezzük meg jól az útvonalat. Január-februárban hótalpas és jégtúrák miatt remek terep a Tisza-tó, a Hideghegy, könnyebb terep az Őrség, nehezebb az Alpok alja, Bükk vagy fedezzük, fel a telelő vízimadarakat Szeged környékén.

Mi kell hozzá?
Felső vízhatlan réteg, könnyű, réteges aláöltözet, túra lábbeli, sapka, kesztyű, folyadék, fejlámpa. Kiegészítésnek túrabot, tábori gázmelegítő teafőzésre például, távcső.

Hol lehet művelni?
Kirándulni bárhol lehet, szervezett túrákat viszont az év hátralévő részére itt találunk: teljesítménytúrák. Továbbá a Nemzeti Parkok, erdőgazdaságok is szerveznek túrákat, ezekről a Progarmok az erdőben cikkünkben írunk. Sőt sok kisvasút télen külön programokkal is készül, így gyerekekkel is nekivághatunk az erdőknek.

Nordic walking - télen-nyáron ideális

Állítólag a nyersfordításban északi gyaloglásnak nevezett mozgásforma a sífutók hó hiányban elkövetett edzéseiből merített ihletet. Sítalpak nélküli sétánk lépéseit botokkal megnyújtjuk, ami 30 %-kal tehermentesíti az ízületeket, mivel egyszerre lendül az ellentétes kar és láb, a test izmának 90 %-át megmozgatja, serkenti a vérkeringést, növeli az állóképességet, mind ezt pedig friss levegőn. Könnyű mozgás, remek időtöltés, mely  csodaszép látnivalóval, jó társasággal párosítva élénkíti a testet, a lelket, és a szellemet is. Ülőmunkát végzőknek kiváló.

Mi kell hozzá?
Egy pár speciális túrabot (amit bérelni is lehet), egy pár vízálló bakancs

Hol lehet művelni?
Bárhol, hegyekben, alföldön egyaránt.  Sok szálloda ajánlatában szerepel szervezett nordic walking túra, mint például Miskolctapolca, Sopron, Bükfürdő, Pápa, Felsőtárkány vagy Dombóvár.

Sífutás  és nordic cruising - ehhez azért hó kell

Azt mondják, hogy a téli sportok közül a sífutás a legátmozgatóbb, ugyanakkor nem mindenkinek van hozzá megfelelő fizikuma és főleg ideje megtanulni. Könnyen elsajátítható technikája mellett az is előnye a nordic cuisingnak, vagyis a sí gyaloglásnak, hogy nem kell hozzá feltétlenül kiépített pálya. Lényegében egy tempósabb hócsoszogásról beszélhetünk.

Mi kell hozzá?
Egy pár síléc, kötés és bot, sícipő.

Hol lehet művelni?
Normafa, Gallyatető, Dobogókő, Bánkút, Eplény